Wanneer moet een distributieriem van een auto vervangen worden?

Wanneer moet de distributieriem worden vervangen?
Voor de meeste auto’s variëren de aanbevolen intervallen voor het vervangen van de riem tussen 80.000 en 120.000 kilometers. Voor sommige moderne auto’s zijn de intervallen zelfs nog langer. Sommige autofabrikanten vermelden ook de tijdsintervallen (bijvoorbeeld elke 7 jaar). Om te weten wanneer u een riem in uw auto moet vervangen, moet u de grootte van de motor van uw auto weten, want niet alle motoren hebben een riem. De aanbevolen vervangingsintervallen staan ​​vermeld in het onderhoudsschema. Zie ook de animatie van de riem die u kunt vinden in het gedeelte ‘Onderhoud’ van de gebruikershandleiding voor uw auto of in een afzonderlijke brochure over garantie en onderhoud die bij de auto is geleverd.

Hier een afbeelding van een distributieriem.

Wat is een riem en waarom moet deze worden vervangen?
De distributieriem is de belangrijkste riem in de motor. Het is een tandriem die de nokkenas van de motor aandrijft. Het wordt een riem genoemd omdat het precies de op-en-neergaande beweging van de zuigers “timen” met het openen van de kleppen. Na verloop van tijd verslijt hij. Als de riem breekt, stopt de motor met draaien en moet deze worden gerepareerd. De reparatiekosten zijn afhankelijk van de opgelopen schade. Als het voertuig een interferentiemotor heeft, kan de reparatie duur zijn, lees hieronder meer.

Hoe merk je dat de distributieriem moet worden vervangen?
Bij een gebrek aan vermogen, traag optrekken en het ‘Check Engine-lampje’ gaat branden. In sommige auto’s kan een uitgerekte riem ook een dof ratelend geluid produceren dat uit het gebied van de distributieriem komt. Kan een riem langer meegaan dan het aanbevolen interval? Ja, in sommige gevallen. We kwamen verschillende auto’s tegen met een hoge kilometerstand met een riem die nooit is vervangen. Terwijl we aan dit artikel werkten, bespraken we zelfs de Toyota Highlander van een van onze collega’s. Hij had bijna 200.000 kilometer gereden en de riem is nooit vervangen. “Ik blijf gewoon de toestand van de riem controleren; hij ziet er nog steeds goed uit” – was het antwoord van de eigenaar. Aan de andere kant zijn er veel meldingen dat een riem voortijdig breekt. Hoe weet u of de riem in goede staat is of dat deze zo snel mogelijk moet worden vervangen?

Wat gebeurt er als een riem breekt?
Er zijn twee soorten motoren: interferentie en niet-interferentie. Als bij een interferentiemotor de riem breekt tijdens het rijden, is de kans groot dat de motor ernstig wordt beschadigd. De niet-interferentiemotor zal afslaan als de riem breekt, maar verdere schade kan beperkt zijn. Het verschil is dat bij een interferentiemotor kleppen die volledig open staan, worden geraakt door de zuiger terwijl deze naar zijn bovenste positie beweegt. Is het nodig om een ​​waterpomp, distributieriemspanner en andere hardware te vervangen bij het vervangen van de riem? Het is niet nodig, maar wordt meestal aanbevolen, omdat het wat extra arbeid vereist. In sommige auto’s is bekend dat een hydraulische distributieriemspanner lekt en faalt bij hogere kilometers. Ook de waterpomp verslijt na verloop van tijd.

Hebben alle auto’s een riem?
Nee, veel moderne auto’s hebben in plaats daarvan een distributieketting. De distributieketting is een onderhoudsvrije eenheid en behoeft zelden een vervanging. Hoe weet je of de auto een distributieketting of riem heeft? Controleer uw onderhoudsschema of bel uw dealer. Een andere optie is om uw monteur te vragen tijdens uw volgende olieverversing. Toyota heeft bijvoorbeeld de lijst met modellen met een riem online gepubliceerd: heeft mijn auto een riem of distributieketting? Je kunt natuurlijk altijd jouw eigen specifieke auto even googelen, zoals bijvoorbeeld: ‘Honda Accord V6 distributieriem of ketting 2017?’

Hoe kom je erachter wat de motorinhoud van je auto is?
Een manier is om het VIN-nummer van uw auto te decoderen dat u kunt vinden op de fabrieks-VIN-sticker of linksonder op de voorruit. Het chassisnummer van uw voertuig wordt ook afgedrukt op het verzekeringspapier van uw voertuig of op de voertuigtitel.

Is het moeilijk om een ​​riem te vervangen als doe-het-zelf-project?
Als u over technische vaardigheden, gereedschappen en de fabriekshandleiding met alle instructies beschikt, kan het worden gedaan. In sommige auto’s is het vrij eenvoudig, in andere is het veel werk. In een kleine auto met een 4-cilindermotor, zoals een oudere Honda Civic, kan dat bijvoorbeeld binnen een paar uur. Bij een auto met een dwars geplaatste V6-motor is de ruimte tussen het frame en de motor beperkt. Het moeilijkste is meestal om de harmonische balancer (de hoofdmotorpoelie) te verwijderen, omdat de bout die hem vasthoudt erg strak is. Mogelijk hebt u een speciale trekker nodig om de katrol eruit te halen. Dezelfde bout moet ook goed worden aangedraaid nadat de nieuwe riem is geïnstalleerd. Een andere moeilijke taak is om de timing correct in te stellen, wat erg belangrijk is.

Schakel liever een specialist in
Maar in de meeste gevallen is de kennis en kunde er simpelweg niet en bevelen wij het van harte aan om ons als specialist in te schakelen. Zo kunt u er zeker van zijn dat de gehele operatie goed en veilig verloopt. Ook kunnen wij zodoende eventuele andere potentiële aankomende problemen constateren en zo voorkomen dat u onnodige extra kosten moet maken voor een extra reparatie. Hier volgen de voordelen:

De kosten zijn veel betaalbaar
Er zijn veel monteurs op de markt. Het inhuren van de juiste professional kan soms moeilijk zijn, maar het is belangrijk om in gedachten te houden dat de kosten voor het inhuren van een monteur altijd betaalbaarder zullen blijven als u het aan een autodealer schenkt of het werk zelf doet. Als u een krap budget heeft of grotere besparingen wilt, zijn onafhankelijke reparatiewerkplaatsen en professionele monteurs veel beter.

Professionaliteit
Een van de belangrijkste redenen waarom onze automonteurs zo de voorkeur hebben boven andere reparatiemethoden, is dat ze zeer professioneel zijn in hun werk. Bovendien worden de diensten tegen lagere kosten aangeboden. Het onderhoud kost veel meer als u het bij een autodealer laat doen, omdat hij ook kosten maakt aan marketing. Door kosten zoals marketing, gaat de prijs omhoog. Aan de andere kant is het veel efficiënter en kosteneffectiever om uw auto naar een vertrouwde reparateur te brengen. Overweeg daarom onze professionele oplossingen in plaats van het werk zelf te doen.

Mocht u vragen hebben of wilt u de distributieriem van uw eigen auto vervangen.

U kan altijd contact opnemen of een online afspraak maken.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *